Női torna: mozdulatművészet


Mozdulatművészet óra - Dusa Gábor képe
Nem aerobic, nem tánc – és mégis mindkettő. 
A mozdulatművészet óra azoknak való, akik nemcsak egészségesen, hanem szépen is szeretnének mozogni. Akiknek nemcsak az fontos, hogy alakjukat, izmaikat, ízületeiket formálják, hanem az is, hogy a mozdulatokban megjelenjen a harmónia, testben és lélekben. Ugyanakkor ellentétben sok táncórával, itt nincs se koreográfia, és semmiféle színpadi kötelezettség.
Az óráról Tariska Andrea írt:
Jelenleg NYET-nek hívom (nyújtás, erősítés és a t-betű jelentheti a testképzést, a tréninget, a táncot is). Korábban „Mozdulatművészeti testképző gimnasztika hölgyeknek, asszonyoknak” volt a neve, de ez túl hosszú.
Van, aki otthon csak "Movement class"-nak hívja az órámat.
Még keresgéljük az igazi nevét.
Minden óra más, nincsenek fix gyakorlatok, fix zenék. Egy külön kaland minden óra, általában jól szórakozunk, miközben keményen megmozgatjuk magunkat. Sokszor használunk eszközöket is (botot, korongot, párnát, gymnastic ball-t, step padot, stb.), ami segít elterelni a figyelmet a nehezebb izommunka elől, vagy jobban kordában tartja közben a testet.
Nincs megjegyzendő koreográfia, csak nagyon egyszerű gyakorlatok, kombinációk. Mindig javítom a résztvevőket, mit hogyan csináljanak. Apró lépésekben fejlődnek, egyre jobban és tudatosabban végzik a gyakorlatokat.
Attól függetlenül, hogy bárki jöhet az órára, általában 35 és 65 év közötti korosztály jár, leginkább a 40-es, 50-es éveiben járó nők. 
Kényelmes tréningruha és zokni kell csak az órára. Sem sportcipő, sem balett cipő nem kell!
Mozdulatművészet óra Tariska Andrea
Tariska Andrea (fotó: FOM)
Gyerekkoromban (6-14 év) művészi tornára jártam a Budai Táncklubba, majd aerobic órákra jártam és tartottam - egészen addig, míg nem találkoztam 1999-ben a mozdulatművészettel. 1999 óta rendszeresen látogattam Fenyves Márk, Pálosi István mozdulatművészet óráit, tanulhattam még mozdulatművészetet Kármán Judittól, E. Kovács Évától, Szöllősi Ágnestől, dr. Dienes Gedeontól. Tanultam rengeteg tánctechnikát: Graham, Limón, kortárs, kontakt, art-jazz, stb, de legfőképp a mozdulatművészet órák és azon belül is a gimnasztikus jellegű órák fogtak meg igazán. Egyébként alapvetően az Orkesztika Alapítvány, a Mozdulatművészeti Stúdió és a Magyar Mozdulatművészeti Társulat programjainak szervezője vagyok 2000-től. 
Én csütörtökönként 18.30-19.30-ig tartom a NYET órákat a Mozdulatművészeti Stúdióban, de Juvancz Bea is tart hasonló jellegű mozdulatművészeti testképző tanfolyamot keddenként 17.00-18.00 óra között. A tanfolyamok szeptemberben indultak, de folyamatosan be lehet kapcsolódni, főleg most január, februárban érdemes. Egy 5 alkalmas testképző bérlet 5000 Ft-ba kerül.
A helyszín megközelíthetősége részletesen szerepel a Mozdulatművészet Stúdió oldalán (görgess le a lap aljára).
Az óra a Facebook-on is megtalálható.
Ajánlom még Fenyves Márk Mozdulatművészet – Orkesztika Alapok, vagy Mozdulatművészeti Műhely óráit, ami egyedül itt található nálunk – eredeti formájában az 1912-ben kezdődött Mozdulatművészet, ami a testről, lélekről, szellemről egyaránt szól – célja a szépség, egészség, emberség.
Hogyan hasonlítanám össze a balettal? A klasszikus balett egy kötött technika – sok tekintetben eléggé mesterséges szerintem -, míg a mozdulatművészet – magyar tradicionális modern tánc -, az orkesztika pedig az ember természetes mozdulatlehetőségeiből kiindulva tanulmányozza mozdulatainkat. Inkább stílus, gondolkodásmód, mint technika.
Női torna: mozdulatművészet
Fotó: FOM

Női torna: mozdulatművészet -Dusa G fotója
Dusa Gábor felvétele

A fotókat Tariska Andreától kaptam.

Megjegyzések