Mammográfia - az én listám

Mellrákszűrés: ne hagyd ki
Mivel én is érintett vagyok, az olvasás pedig nem kerül pénzbe és helyet se foglal, kicsit utánaolvastam.
Emlőrákszűrést ugye lehet havonta otthon tükör előtt s.k,, valamint ugyanezt a lelkiismeretesebb orvosok is megteszik az éves nőgyógyászati rákszűréskor. Azután itt vannak a műszerek: a mammográfia (tudjátok, a préselős-röntgenes módszer), az ultrahang, végül MR és CT.  A hőtérkép nem jó szűrésre
A mammográfiára, ha nem küldenek behívót, elmehetsz magadtól is, kell hozzá kérni a körzetitől beutalót, és aztán egy időpontot. Négy felvételt csinálnak, kettő-kettőt mindkét mellről más és más irányból, nem egy örömmámor, de nagyon hamar megvan. A leletet kb két hét múlva elküldik postán vagy érte is lehet menni. 
A ribilliót az okozza, hogy pár éve az USA-ban egy kutatás arra jutott, hogy a mammográfia nem ártalmatlan: nem eredményez 100%os megelőzést, árt a préselés, árt a röntgensugár és árt a téves pozitív eredmények miatti sok fölösleges stressz. A kutatók ott azt javasolták, hogy csak 50 éves kor fölött vizsgáljanak rutinszerűen, ne már 40 éves kortól. Más orvosok meg ezt hallva felhördültek, mondván, így se járnak elegen szűrésre, nem szabad még ezt a kevés kedvet is elvenni. (Itthon elvben 45-től küldik a behívót
Úgy tűnik viszont, az alap itthon és külföldön is (megnéztem francia és angol nyelvű oldalakat is) továbbra is a mammográfia. Ez alól vannak kivételek: ultrahanggal vizsgálják pl. a fiatalabb nőket, mivel az ő mellüket nehezebb összenyomni, a hormonok/fiatalság miatti sűrűség okán. Szintén ultrahanggal vizsgálják azokat, akiknek implantátumuk van. Ultrahangos vizsgálatot csinálnak a mammográfia után is, ha ott valami gyanúsat látnak. (Ha az UH-on se tiszta a kép, akkor jön a szuri, vagyis biopszia+szövettan). 
A CT vizsgálat létezik, de a TB nem fizeti, példaként egy vizsgálati csomag ára (CT-lézer-mammográfiával egy időben az emlők ultrahangos, valamint szakorvosi tapintásos (fizikális) vizsgálata): 29 900 Ft  Ugyanitt csak ultrahangos emlővizsgálat 10 ezer Ft.
Az MR-t is emlegetik mint módszert, de konkrétan nem olvastam, hogy milyen indokkal csinálják, vagy ha fizetős, akkor mennyiért. 
Ezek mind más és más módszerrel dolgoznak egyébként, lehet hogy a legjobb volna minddel egyszerre? De arra kinek van pénze és ideje?
Maradva a gyakorlatiasság talaján - mi szól a mammográfia mellett?  Íme az én listám:
  1. Úgy tűnik, továbbra is az első számú elfogadott és ajánlott szűrés. Már írtam máskor is, lehet hogy ódivatú vagyok: ha nagyjából ugyanazt mondja, ésszerű indokokkal, nagyon sok (minden?) orvos plusz a WHO, akkor nekem az kb elég. 
  2. Magyarországon a TB kifizeti a mammográfiát, és ha muszáj, az ultrahangot is. 
  3. További megnyugtató dolog, amit olvastam: a mammográfia kicsit pontosabb, mint az ultrahang
  4. A röntgenterhelést én a magam részéről el tudom intézni azzal, hogy tüdőszűrésre is menni kell, pedig az is röntgen. Mindennek van mellékhatása, ennek miért ne lenne. Annak nagyobb lenne a rizikója, ha sose mennék szűrésre.
  5. Az öngondoskodás része sokminden - a mozgás, az ésszerű kaja, a lelki egyensúlyra való legalább törekvés, a barátok-család, a nyugdíj-előtakarékosság…  ÉS - a szűrővizsgálatok is. Egy aktív, magára adó, mozgásban lévő (és maradni óhajtó) nő életvitelének része valahol ez is. (Hozzátehetném a hozzánk különféle módokon kapcsolódó, különféle életkorú és halmazállapotú férfiak szűrésekre történő elzavarását is.) 
Tudom, hogy sokan félnek – attól is, hogy kiderül valami baj, és eleve a kórháztól, mint olyantól -  és megmondom, ezt meg is értem.
Október a szűrés hónapja lesz - a kampányok és fotók egy külön történet lesz.
Mindenesetre vidulásul íme mindannyiunknak újra a kórházi táncos video - szintén emlőrák elleni kampány részeként készült.


Megjegyzések

Házisárkány üzenete…
bocsánat, hogy itt hozom fel, de a férjemet én szűröm kézzel-lehet szemet forgatni, meg prüdériába menekülni, nem Neked mondom.
Igen is havonta végig kell tapizni a heréket (csomó keresés céljából), a többi, tetszőleges számú és célú elfoglaltságot most hagyjuk -nagyjából úgy mint a ciciket-, a hónalj árkot, a melleket, a a kulcscsontok alatt, a comb felső, belső részét, a nyirok mirigyeket. Ez is nagyon fontos, nem mellesleg erősíti az egymás iránti kötődést is.
Kicsit kitárulkozó közlés, de nekem meg az párom nézi meg ugyan ezt.Mentem már úgy UH-hogy ő talált csomót-szerencsére csak egy ártalmatlan zsírcsomó volt.