Nő is, ökölvívó is – 1.

Kérdések Faragó Bettyhez, aki nő is, ökölvívó is, világbajnok is, sőt edz, figyelem! amatőröket is, kezdőket is, minden életkorban.

- Miért pont az ökölvívás?
Korán kezdtem el a sportolást édesanyámnak köszönhetően, 3 évesen művészi tornáztam majd a néptánc mellett kick-boxra is jártam. Megfogott a küzdősport hangulata, az az eszme, amit képvisel. Az önfegyelem, a maximalizmus, az akarat diadala közel áll személyiségemhez. Ez is volt a világbajnoki címmérkőzésem gálájának elnevezése: az akarat diadala. (http://www.xlsport.hu/showcikk.php?scid=1006614) Az ökölvívásra való áttérés egy családi költözés eredménye volt. Az új élettér helyszíne nem biztosította a kick-boksz megfelelő színvonalon való űzését viszont új kihívást jelentett az ökölvívás, ami egymás mellett zajlott. Az eredmények igazoltak.

- Sztereotípiák, család, tanárok, pasik?
Az előítéletek a női ökölvívással szemben és a férfiasnak mondott sportágakban jelen vannak a mai napig. Sportpályafutásom során és most sportvezetőként máshogy érint. Élsportolóként megpróbáltam kizárni minden, a pályámat befolyásoló negatív tényezőt. Csak a célra koncentráltam, ami a világbajnoki cím elérése volt és mindent ennek rendeltem alá.
Sportvezetőként több alkalommal kerül elő a negatív kritika a női küzdősportolókkal kapcsolatban. Sportvezetőként, sportmenedzserként ma már feladatom az előítéletek eloszlatása, aminek módja véleményem szerint a sportág sajátosságainak minél szélesebb körű megismertetése, egészségügyi védelmének bemutatása.
A családom, bár mindvégig támogatott sportpályám során, a bokszmérkőzéseimet soha nem nézték meg, egyetlen kivétellel: a világbajnoki címmérkőzést. A Testnevelési Egyetemen a tanáraim elismerték sportteljesítményemet, támogattak, bíztattak.
A pasik meg … Külön lehet választani a sportot a magánélettől. :) Van olyan, aki ezt felismeri.

- Szoknya a női ökölvívókon? Csinoska legyen a bokszoló, vagy kemény?
Támogatom a szoknyát (ami alatt rövid nadrág van, skort) az ökölvívásban. Én is előszeretettel viseltem szoknyát mérkőzéseim során. Attól, hogy egy nő sportoló, nőies mivolta kifejezhető. A sportteljesítmény a dekoratív külsővel csak fokozza a sportélményt. Egy nő személyiségében mutassa meg erejét, viszont vállalja önmagát, mint nő külsőségekben.

- Azt hallottam, fiúkkal edzettél - ők mit szóltak?
Az edzéseken a sportteljesítmény elismerést kelt, s ezt én is elértem. Általában nem jelent gondot az edzéseken a női sportolók jelenléte a fiúk között, ez sokban függ az edző álláspontjától. A válogatott fiú élsportolók között való felkészülésem alatt a sportpályafutásom egyik legjobb élményében részesültem. Segítségük, szeretetteljes befogadásuk kimagasló és máig meghatározó élmény számomra.

Az interjú másik részét is hozom, majd, egy külön posztban.
Faragó Betty honlapján megtekinthetők az edzések időpontjai és helyszínei, onnan hoztam a fenti fotót is.

Nő is, ökölvívó is: Faragó Beatrix :) 

Megjegyzések