Szenior sport: most meg a dánok

Vajon eljutunk-e oda valaha, hogy elmondhatjuk, amit a dánok egy nemrég készült tanulmányban, hogy náluk a senior korosztály, közülük nagyon nagy számban a nők! -  többet sportolnak, mint a középhad, a 30-50 közöttiek?! 
Vége van annak a sztereotípiának, hogy a kor előrehaladtával csökken a fizikai aktivitásra fordított és fordítható idő és energia.
Nem a versenysport a céljuk természetesen, hanem az olyanok, mint a túrázás, futás, konditorna, úszás, nordic walking. 
Nem biztos, hogy születési dátum kérdése minden - az egyéni döntéseknek és akaratnak is megvan a maga szerepe. 
Eleve az időskor megítélése manapság változóban van - és nem arra gondolok, vagy nemcsak arra, hogy pl Spanyolországban most emelik a nyugdíjkorhatárt 67 évre! Dániában is sokan 65-70 fölött már egészségproblémákkal találkoznak, és lassítanak az életükön, de mások meg éppenhogy elkezdenek odafigyelni arra, hogy eleget és jól mozogjanak az egészségük érdekében.
A hozzálláson dől el a nagyja - itt is, mint annyi minden másban az életben
Éppen nemrég írtam itt barátnő anyukájáról, aki 58 éves, és nem, nincs kertésze, szakácsnője, mégis tornázik és úszik és a lánya szeretne hozzá hasonlítani! És láttuk, hogy a táncot is el lehet kezdeni 60 fölött...
Ha valaki rájön, hogy ő 50, sőt 60 fölött is természetes résztvevője lehet mozgásprogramoknak, hogy ez neki is jár... akkor lépni fog. 
Persze a kínálatoldal is kell hozzá: olyan intenzitású tornák, gyaloglóedzések, amelyek megfelelnek az erőnlétüknek, ízületeiknek.
A mozgástól is jól fogja magát érezni, de a társaságtól is. 
Arról nem is beszélve hogy ez az öngondoskodás része - de még mennyire az.
Úgyhogy előre ötvenplusz, hatvanplusz, a végtelenbe és tovább.


Photo credit: melodi2 from morguefile.com

Megjegyzések

Házisárkány üzenete…
Az én nagymamám úgy kapált hatvanon túl,hogy öröm volt nézni-persze én falun nőttem fel-,még a testalkata is olyan igazi palócmenyecske volt még mikor meghalt szegény(jó nagy fenék karcsú derék,erős karok,mégerősebb lélek).Amíg itthon úri huncutságnak tekintik a sportot,addig nincs mit tenni.Rajtunk múlik,hogy a most felnövő generáció milyen aktív lesz akkor mikor mi már csak odaátról nézzük őket hogy öregszenek meg....
Erről eszembe jut az a 77!!!!éves Imre szuperbácsi,aki 20 percet vert rám 35 évesre Szekszárdon!!!jó-jó akkor nehezebb voltam egy 7-essel....de akkor is,ja és előtte való nap teljesített egy 50 kilis verseny a HHH-n!!!
Enikő üzenete…
Elég sokat járok Dániában, és az a helyzet, hogy ez a mozgáskultúra dolog az ő fejükben teljesen máshogy van. Az autókat szinte ellehetetlenítik (irtózatos regisztrációs adókkal), ezért sokkal természetesebb nekik a kerékpárral közlekedés: de ezt úgy értsük, hogy dec. 23-án fagypont környékén ónos esőben is teker a nép. (Ja, a hőérzetük is más, ami az outdoor sportokat illeti :)) ) Meg nagyon sokan futnak, kábé olyan szélben is, amikor nekem csak az orrom lógott ki a bebugyolálásból. Szóval nekik ez az egész hétköznapi elkényelmesedés nincs meg. Szerintem ennek csak egy természetes folyolmánya, hogy időskorban ez ugyanolyan élénken bennük van.
(Hmmm, na és a dán pasik... tudnék mesélni, milyen szép szál legények nőnek arrafelé... ; )
Házisárkány üzenete…
arról én is :o).....de már férjnél vagyok és khm....tekintettel a páromra nem áradozok arról a legínyről......


ha már a hőérzetről beszélünk:amióta hóban-fagyban IS szaladok,azóta nem vagyok annyira fázós.....eddig azt hittem,hogy a vérnyomásom miatt fázom mindíg(a standard nálam a 90/70)
lilakávé üzenete…
arrafele az idősödés eleve később is jön. Egy magyar 70 éves és egy dán 70 éves nem ugyanúgy néznek ki, sajnos. Az életszemléletük is pozitívabb, mint a miénk, nem? ld Enikő a mélylélektani cikkedet!
Enikő üzenete…
Háát, nekem nem tűnnek sokkal pozitívabbnak. Eléggé maguknakvalók amúgy, mármint kedvesek, de eléggé zárkózott népek. Dacára annak (vagy talán főleg azért), hogy elég sok betelepülő él ott a világ minden tájáról.
És borzasztó sokat van sötét is... De amúgy nem nagyon depiznek, inkább amolyan egészségesen ignoránsak. Bár ezt nem hívnám pozitívabbnak :)
lilakávé üzenete…
Mire gondolsz? kevésbé gyötrődnek a világ problémáin?
Én nem éltem ott.. ismerek egy-két dánt de csak munkailag...
(amúgy én személy szerint néha úgy érzem, mintha a magyaroknál szinte mindenki pozitívabb lenne :)